מי אני וקצת עלי

ברוכים הבאים אני מאחלת לכם הנאה מלאה מהבלוג שלי.

אני בלוגרית מובילת דעה בקולינריה ולייף סטייל. גדלתי במושב בבית כורדי אמיתי עם מלא בישולים ואוכל שהוכן באהבה גדולה למטבח הכורדי. במטבח שלי  אוכל שמזכיר גם את הילדות שלי בבית אמי שם כל הזמן היו ריחות של אוכל, אמא שלי ז"ל כל הזמן בישלה אפתה והכינה לנו מטעמים.

כאן המקום לחפש מתכון/רשומה

טיול ברובע היהודי ובבתי כנסת בפראג

16/04/2014 16:53:12

רשומה שנייה על הטיול בפראג

הרשומה הראשונה על הביקור במחנה ריכוז גטו טֶרֶזִין – טֶרֶזְיֶינְשְטָט – אפשר לקרוא כאן

הרשומה השלישית על הטיול במצודת פראג וגשר קארל – אפשר לקרוא כאן

יום שלישי, 25.3.14: לאחר ארוחת הבוקר, נוסעים לרובע היהודי וביקור בבתי כנסת יהודים

צועדים בגשר מעל נהר הולטבה המפורסם לכיוון הרובע, גם היום יורד גשם וכאן מי שלא מזהה, ריקי הבת שלי

מגיעים לרובע היהודי, רובע josefov, השם ניתן על שמו של השליט יוזף השני שהרפורמות שקבע שיפרו את תנאי המחייה של היהודים בפראג. הרובע שהוקם במאה ה-13, שוכן בין הגדה הימנית של נהר הולטאבה לבין ככר העיר העתיקה וזהו האיזור היחיד שבו הותר ליהודים להתגורר בעיר.

עד היום קיימים כאן מבנים חשובים, בהם בית העיריה היהודי, ארבעה בתי כנסת, אולם זיכרון לזכר היהודים שהומתו בשואה ובית הקברות היהודי שהוא בית הקברות העתיק ביותר בעולם, אליהם נגיע בהמשך.

מגיעים לבית הכנסת אלט נוי אלטנוישול או בית הכנסת סטרונובה (ישן חדש). בית הכנסת הזה הוא העתיק ביותר באירופה שעדיין פעיל. בית הכנסת הוקם בשנת 1270 בסגנון גותי, שמו המקורי היה נוי שול (בית הכנסת החדש) עד שהוקמו בתי כנסת חדשים במאה ה-16.

עד שנת 1867 עמד בפראג בית כנסת ישן יותר, אלט שול (בית הכנסת הישן) שהוחלף על ידי בית הכנסת הספרדי. לפי הסבר זה בבית הכנסת נבנו אבנים מהמקדש בירושלים. הבנייה נעשתה על תנאי שכשיבוא המשיח יוחזרו האבנים למקומם במקדש.

האגדה מספרת שהגולם מפראג שהוכן מחומר וניתן בו רוח על ידי המהר"ל, נמצא בגניזה שבעליית הגג של בית הכנסת ועד היום שמור מושב המהר"ל בקידמת בית הכנסת.

בסמוך לבית הכנסת נמצא בניין הקהילה, מעל הבניין יש שעון מיוחד המהווה אטרקציה תיירותית, בשל היותו כתוב בספרות עבריות והוא נע מימין לשמאל.

ממשיכים לבית הכנסת מייזל – בית הכנסת נבנה בין השנים 1590-1592 על ידי ראש עיריית הגטו, ה"פרימאס" מרדכי מייזל, שמימן גם את השיפוץ המקיף של הגטו בתקופת הרנסאנס. בוני הבניין היו יוסף וואהבל ויהודה גולדשמייד דה הרץ. המבנה המקורי נפגע קשות בשריפה הגדולה של 1689 ושופץ בסגנון הבארוק. שיפוץ רחב היקף נוסף שנערך על ידי פרופסור א. גרוטה בין השנים 1893-1905 העניק לבית הכנסת את המראה העכשווי שלו. מן הבניין הרנסאנסי המקורי נותרו רק חלוקת האולם לשלושה חלקים ועזרת הנשים המוגבהת. כיום משמש בית הכנסת מייזל כאולם תצוגה ואחסון של המוזיאון היהודי. המחצית הראשונה של התערוכה "תולדותיהם של היהודים בצ`כיה ובמורביה" מוצגת כאן והיא מראה חתך לאורך תולדותיהם מתקופת יסוד הקהילות היהודיות במאה העשירית ועד סוף המאה ה-18.

נכנסים פנימה אבל כמובן לא מרשים לצלם בפנים

עוזבים את המקום, בדרך מסעדה יהודית כשרה – שימו לב לשעון

ממשיכים לבית כנסת נוסף, בית כנסת פנקס, המבנה הנוכחי נבנה על ידי משפחת הורוביץ. בשנת 1535 הקים אהרון משולם הורוביץ את בית הכנסת בין ביתו שנקרא "אצל שלט האצולה" (U Erbu) לבין שטח בית הקברות היהודי העתיק.  בשנים שלאחר מלחמת העולם השנייה הפך בית הכנסת לאתר הנצחה ליהודי בוהמיה ומורביה שספו בשואה. על קירות בית הכנסת נרשמו שמות הנספים בצירוף פרטיהם האישיים ושמות הקהילות שאליהם השתייכו. ואולם בשנת 1968 נסגר אתר ההנצחה בעקבות חדירת מי תהום ליסודות הבניין שסיכנו את מבנה בית הכנסת.

בזמן עבודות השיפוץ ובידוד הבנין נתגלו חללים מקומרים תת קרקעיים. בחללים אלו נתגלו מקווה טהרה עתיק ובאר מים. עבודות השיפוץ במקום עוכבו בכוונה על ידי הממשל הקומוניסטי והרשימות עם שמות החללים הוסרו בהדרגתיות. רק בשנת 1990 נתאפשרו התיקונים הנחוצים בבנין.

בין השנים 1992-1996 כתבו מחדש את את שמות 80,000 היהודים מבוהמיה וממורביה, קורבנות הנאצים. בקומה העליונה של בית הכנסת נמצאת תערוכה של ילדים מגטו טרזין, בין האסירים בגטו טרזין היו מעל 10,000 ילדים מתחת לגיל 15. מתוך 8,000 הילדים שנשלחו בטרנספורטים מזרחה, רק 242 שרדו את נוראות השואה. למוזיאון היהודי ישנם מעל 4,000 ציורים מקוריים שצויירו על ידי אותם ילדים. תמונות אלו מהוות עדות חיה ומרגשת לגורל האכזר שהיה נחלתם של ילדים אלה וזהו השריד היחיד שנותר מרוב הילדים.

הקירות שעליהם כתובים שמות הנרצחים – הקירות מספרים את סיפור מחנה הריכוז – גטו טרזין.

בהמשך יש ציורי ילדים – גם כאן לא מרשים לצלם

יצאנו מבית הכנסת מדרך בית הקברות היהודי העתיק. בית הקברות ובית הכנסת אלט-נוי מהווים יחד את האתרים ההיסטוריים החשובים ביותר השמורים ברובע היהודי בפראג. מצבת הקבורה העתיקה ביותר היא מצבת קברו של הרב והפייטן אביגדור קרא משנת 1439.

בבית הקברות 12,000 מצבות, אולם מספר הנפטרים הקבורים בו גדול בהרבה, כנראה. למרות ששטח בית הקברות הורחב מספר פעמים, לא פעם נוצר מחסור בשטח קבורה והיה צורך להערים שכבה נוספת של אדמה חדשה על מפלס בית הקברות. מקובל להניח כי במקומות שונים בבית הקברות נמצאו כמה שכבות של קברים, זו על גבי זו. המראה הציורי של קבוצות המצבות מתקופות שונות בצפיפות רבה, הוא למעשה תוצאה של העלאת המצבות העתיקות מן השכבות הנמוכות יותר אל המפלס העליון של בית הקברות. כפי שכתבתי למעלה, כאן קבור המהר"ל, רבי ליווא בן בצלאל, רב דגול, מנהיג רוחני, מורה ומחנך. בדמותו קשורה גם האגדה הידועה על הגולם של פראג.

בחוץ כמובן שוק מזכרות ליהודים בפרט, חלק מהמוכרים אף מדברים עברית

עוזבים את המקום וממשיכים לבית הכנסת הספרדי. בית הכנסת מפואר נמצא בככר העיר העתיקה, ככר השעון.

בכניסה לבית הכנסת הספרדי, פסל של הסופר היהודי פרנץ קפקא

אנחנו בתוך בית הכנסת הספרדי. בית הכנסת הזה נבנה בשנת 1868, במקום שבו היה בית הכנסת העתיק ביותר בפראג, הנקרא בית הכנסת הישן. בית הכנסת נבנה בסגנון ערבי ברברי, בצורת ריבוע, עם כיפה במרכזו. משלושת הצדדים של המבנה בנויים יציעים שנשענים על מבנה ברזל ופונים לאולם המרכזית. על הטיח ערבסקות מזרחיות ומוטיבים מזרחיים  שמשמשים גם לקישוט הקירות, הדלתות, המעקות  והיציעים. הזכוכית הצבעונית בחלונות  וקישוט הפנים תוכננו על ידי אדריכלים יהודים. בתקופת הכיבוש הפך בית הכנסת למחסן חפצים שנגנבו מיהודי צ`כיה. כאן יש גם תערוכה קבועה שהיא המשך לתערוכה בבית הכנסת מייזל.

סיימנו את הסיורים בבתי הכנסת, ממשיכים לכיוון ככר העיר בהליכה רגלית

שוק של פירות וירקות ועבודות עץ. עושים סיבוב קצר בשוק

מכאן ממשיכים לכיוון הפרלמנט של צ`כיה, בדרך כמה צילומים ואיבוד הקבוצה, אנחנו ממשיכים בעזרת ריקי והוייז שתופעל על ידי ריקי בהצלחה.

הגענו לכניסה לגשר קארל, למחרת אנחנו מגיעים לכאן מהכיוון השני

אופס, ראינו חברים מהקבוצה, אנחת רווחה ותודה לריקי והוויז, מגיע לה תמונה, נכון?

היום גם מבקרים בפרלמנט הצ`כי, נפגשנו עם מדריכה נוספת, ורד, מגיעים לפרלמנט, מקבלים הדרכה לגבי הכניסה לפרלמנט, כמובן שאסור לצלם, סגירת פלאפונים מתיישבים, קבלנו עלונים ומגיע נציג, מקבלים סקירה על הפרלמנט של צ`כיה. לאחר מכן נכנסים לפרלמנט לראות איך מנהלים שם דיונים

לאחר הסיור, נוסעים לכיוון המלון, מי שרצה ירד בשוק הוויאטנמי, ירדנו עם עוד כמה חברות לשוק, עשינו סיבוב קניות, לי ולריקי התאפשר לאכול ספגטי עם החברות במסעדה ומשם, חזרה למלון.

בערב, הלכנו למופע של המזרקות המנגנות, מופע של אור מים וצבע

עייפים מהיום הגדוש, חוזרים למלון

על הטיול מחר למצודת פראג, תקראו כאן

כל ההסברים שנכתבו כאן על בתי הכנסת ובית הקברות, נלקחו מהעלון שחולק לנו לפני הנסיעה